کودکان، مشتریان گردشگری امروز و آینده

کودکان از ‌نظر بازه زمانی سنی در مرحله‌ای از زندگی قرار دارند که فرایند رشد و یادگیری در آنها بسیار بالاست. در حوزه گردشگری نیز، کودکان در سفر به‌دنبال کشف ناشناخته‌ها و یافتن موضوعات جدید و نو هستند، از طرفی امروزه کودکان سهم بالایی از مصرف سرانه درآمد خانوارها را به خود اختصاص می‌دهند، در این راستا این طیف از جامعه، نقش پررنگی در گردشگری دارند.

مهران حسنی، دبیر و نایب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران، عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران در یادداشتی نوشت: کودکان از ‌نظر بازه زمانی سنی در مرحله‌ای از زندگی قرار دارند که فرایند رشد و یادگیری در آنها بسیار بالاست. در حوزه گردشگری نیز، کودکان در سفر به‌دنبال کشف ناشناخته‌ها و یافتن موضوعات جدید و نو هستند، از طرفی امروزه کودکان سهم بالایی از مصرف سرانه درآمد خانوارها را به خود اختصاص می‌دهند، در این راستا این طیف از جامعه، نقش پررنگی در گردشگری دارند.

بخش اقامت و مهمان‌نوازی در صنعت گردشگری به عنوان ارکان اصلی و اقامت به عنوان عناصر سفر از اولویت و جایگاه خاص بویژه در سفرهای خانوادگی در درجه اول اهمیت، از نظر انتخاب مکان اقامت و نوع آن و خدمات و امکاناتی که در آن ارائه می‌شود، قرار دارد.

در این امر، تاثیرگذاری مسلم و بدیهی خدمات و امکاناتی که برای کودکان و حتی نوزادان وجود دارد، را در انتخاب خانواده‌ها نباید از نظر دور داشت.

بنابراین در دنیای پررقابتِ عصر کنونی در حوزه صنعت گردشگری اعم از داخلی و خارجی، در صنعت اقامت و مهمان‌نوازی نیز تلاش می‌شود تا نیازها و علایق گردشگران با ارائه مزیت‌هایی در خدمات و تسهیلات، زمینه انتخاب خود را در این بازار فشرده رقابتی که بامشتریان و گردشگران آگاه و فرهیخته روبرو هستند، بالا ببرند.

ضمن این که غالب آنها به نقش بارز کودکان در تصمیم‌گیری مقاصد سفر نزد خانواده‌ها و حتی در انتخاب مراکز اقامتی آگاهی داشته و نگاه تخصصی به حوزه فعالیت در این بخش معطوف کرده‌اند. چراکه انگیزه و هدف از سفر گذراندن اوقات فراغت، استراحت، آرامش و آسایش روح و جسم است.

همه قشرها از جنبه رده‌های سنی در گروه تشکیل‌دهنده سفر با رویکرد عدالت‌محور و تجربه‌کردن و آموختن قرار دارند.

لذا ایجاد و تامین خدمات سرگرمی، تفریحی و آموزشی با اختصاص و تجهیز اتاق‌ها و یا در فضاهای محیطی(مسقف و باز) چون نمایش فیلم، بازی، کتابخوانی، قصه‌گویی، نقاشی، صنایع دستی، موسیقی، پارک موضوعی و استخر ویژه کودکان، همچنین در حوزه بااهمیت غذا با تهیه و منوی غذایی شامل غذای اصلی، پیش‌غذا و دسر و تبیین ارزش غذایی و در صورت امکان آموزش این غذاها در ساعات خاص، تور آشناسازی کودکان با قسمت‌های مختلف خدمات‌رسان مراکز اقامتی هم به منظور شناخت از خدماتی که دیگران برای آسایش و آرامش آنها انجام می‌دهند، با هدف خَلق حس مسوولیت‌پذیری در مکانی که اقامت موقت دارند و ایجاد فضای علاقه‌مندی احتمالی در تعدادی از آنها برای ورود به این صنعت جذاب انسان‌محور در آینده‌ای نه چندان دور جهت سرمایه‌گذاری در منابع انسانی و...، و سایر امور خلاقانه کم‌هزینه، بی‌خطر باویژگی‌های فوق، می‌تواند از سوی مدیران با درایت انجام شود و به والدین نیز از جنبه ایمنی و امنیت کودکان‌شان اطمینان خاطر بدهد، تاآنها نیزبدون دغدغه و فارغ بال از سفرشان لذت و بهره لازم را ببرند.

باتوجه به آنچه وصف آن در خصوص جایگاه صنعت اقامت و مهمان‌نوازی در تهیه امکانات ویژه کودکان گذشت، بامداقه در نتیجه سفر که به عنوان محصول گردشگری از آن نام برده می‌شود، یعنی رضایت مشتری، کسب تجربه، وآموزش باید سرمایه‌گذاران، بهره‌برداران و مدیران تاسیسات گردشگری بستر حاصل از سفر را برای همه گردشگران بویژه در سفرهای خانوادگی فراهم کنند.

به طور قطع، این محصول در صورت ارائه کیفیت مناسب که خاطرات خوب را رقم بزنند، زمینه‌ساز این عبارت در بازاریابی خواهد شد که نتیجه آن دیدار و انتخاب مجدد مقاصد و مکان سفر و مشوقان و مروجان دیگران برای سفر به آن مقاصد خواهند بود.

بنابراین نگرش تخصصی و بینش عمیق سرمایه‌گذاران، مدیران و مشاوران آنها  در حوزه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری تاسیسات گردشگری در صنعت اقامت و مهمان‌نوازی، همچنین سایر تاسیسات گردشگری به تناسب نوع فعالیت، برای پاسخ‌گویی به نیازها از یک سو و برای باقی‌ماندن در بازاری که مرور زمان به‌دلیل نیازها و خواسته‌های مشتریان تنوع‌طلب به‌خاطر ذات متنوع بودن این صنعت فراگیر و پویا که رقابت را سخت‌تر و فشرده‌تر کرده و خواهد نمود، چاره‌ای نخواهد گذاشت، تاهمگام با این شرایط، نوآوری و خلاقیت را به عنوان مزیت‌های رقابتی در راس امور کسب و کار در رقابت سالم با رقبا قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072801955
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha